Konstig, udda och rent ut sagt helt genial



Ibland är gränsen som bekant hårfin mellan galenskap och genialitet. Likaså är gränsen mellan olika musikgenrer ibland både hårfin och helt hopplös att fastställa. Om Kanye West inte var världens mest framgångsrike rappare, skulle då Love Lockdown betraktas som en raplåt? Skulle radio ens spela en så udda låt och skulle jag hylla den om det istället var nån okänd snubbe från ingenstans som gjort den?

Svar på de här frågorna finns givetvis inte, eftersom det ligger i hypotesernas natur att vara just obesvarade frågor. I vilket fall så anser jag att Kanyes nya singel har mer på denna sida att göra än på en rap-blogg. Inte för att jag på något sätt kan genre-definiera den på ett enkelt sätt, men jag vill ju bara få möjlighet att berätta hur mycket jag gillar den här låten.

Kanye West går verkligen sin egen väg ännu en gång och det ska han ha en eloge för. Ingen annan rappare på hans nivå skulle våga, vilja eller ens fundera på att spela in Love Lockdown och än mindre att släppa den som förstasingel till sin kommande skiva. Men att gå sin egen väg är samtidigt inte skäl nog att hylla någon. Ibland förväxlar vi innovation med genialitet. För att det innovativa ska kunna kopplas samman med det geniala måste förändringen vara till det bättre och de nya dörrar som slås in måste vara av godo. Love Lockdown behövde ett par lyssningar för att jag ens skulle kunna lyssna på den ordentligt. Jag beövde vänja mig. Jag behövde stänga av förväntningarna på hur en ny Kanye West-singel ska låta.

Men när mitt filter av förväntningar kopplats bort stod jag redo att höra en av de bästa låtar jag hört på flera månader. Love Lockdown är helt oemotståndlig. När refrängen med sina trummor kommer in så bara studsar jag runt hemma i lägenheten. Ja, jag börjar mer och mer acceptera att Kanye West snöat in på Vocoder-sång och om allt vill sig väl så kan nya skivan 808's & Heartbreak bli riktigt bra. Dock hoppas jag att han inte helt överger rappandet till förmån för vocoder-sången, då jag har svårt att se någon annan än T-Pain bygga hela sin karriär på detta sätt att uttrycka sig.

Kanye West - Love Lockdown

Kommentarer
Postat av: Luca Brazi



Det är märkligt hur man kan lyssna på saker så olika. Lil Wayne på autotuner har i mina öron en rå, bluesig kvalité medans det här låter helt plastigt och själlöst för mig. Det ger mig samma obehag som tex smurfhitz gjorde på 90-talet.



En hel skiva med autotunesång lär ju oavsett det bli intressant att lyssna på, även om jag personligen tror mer på Luv Sawngz.



2008-09-15 @ 15:34:27
URL: http://highfadecut.blogspot.com/
Postat av: Rubionomore

Jo, Weezy är snäppet bättre än Kanye med autotunern. Men Kanye har i mina öron gjort ett par starka låtar med Put On, Lollipop (Remix) och nu denna. Däremot suger han rejält i Swagger Like Us.

2008-09-15 @ 21:30:42
Postat av: J.

Personligen tycker jag låten verkligen inte är något märkvärdigt. Möjligtvis/förhoppningsvis växer den som "Stronger" och "Cant Tell Me Nothing" gjorde förra året.

2008-09-16 @ 17:16:51
Postat av: Luca Brazi



Haha trey Songz har redan spelat in en agressiv freestyle på lockdown.



Kom på att jag tycker låten är grym men har svårt som fan för Kanye. Den hade varit skitfet med typ Chris Brown.

2008-09-18 @ 00:04:52
URL: http://highfadecut.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0