Joe Thomas, New Man



Genom åren finns det få artister jag lyssnat så mycket på som Joe. Hans första skiva Everything är väl sådär, men All That I Am, My Name Is Joe och Better Days är tre av de bästa skivor jag överhuvudtaget äger. Det fanns en tid då Joe inte kunde göra något fel. Men redan med And Then märktes det att han tappat spåret lite. Så fort Joe tog in allt för många utomstående låtskrivare och producenter så fick kvaliteten lida. På Ain't Nothing Like Me var det lite samma sak. Talande för dessa båda skivor har varit att de låtar Joe själv legat bakom också varit de bästa. Han har alltså inte tappat förmågan att skriva en bra låt om man nu någonsin tvivlat (och det har man).

På skivan Joe Thomas, New Man som släpps i dagarna, har Joe själv inte ens varit med och skrivit en textrad, utan helt lagt ansvaret i andras händer. Med tanke på att han för första gången är fri från ett stort skivbolag så skulle man kanske tro annorlunda, att han själv tagit mer kontroll. Det enda kända namn Joe jobbat med på skivan är Bryan-Michael Cox, som ligger bakom By Any Means, We Need To Roll, Man In Your Life (jag har tidigare hört att det skulle vara Polow Da Don som gjort denna, men det stämmer alltså inte) och I Won't Let Him Hurt You.  I övrigt är det mest nya bekantskaper för min del och den enda låten som verkligen imponerar på mig är Heart Behind My Eyes.

Det som trots allt får mig att ha kvar hopp om Joe inför framtiden är de fem snippets som han låtit lägga sist på skivan och som är en slags fingervisning om hur hans nästa skiva kommer att låta. I skivans texthäfte finns följande info om den skivan: Den ska heta Signature. Den kommer ut den 10:e februari 2009. Samtliga låtar kommer att vara ballader skrivna, producerade och framförda av Joe själv. Jag längtar redan efter att få höra resultatet.

Här är några låtar jag gillade från New Man samt två av provsmaken inför kommande Signature:

Joe - I Won't Let Him Hurt You

Joe - Heart Behind My Eyes

Joe - I Will Again
(enbart på den brittiska/europeiska versionen av skivan)

Joe - Friends Don't Let Friends

Joe - Magic




Kommentarer
Postat av: GF

Ok det är alltså Cox som producerat man in you life? Håller med dig om det mesta angående Joe även om jag anser att Aint Nothing Like Me är en av Joe Thomas bättre skivor!

2008-10-01 @ 11:22:29
URL: http://metrobloggen.se/royalrnb
Postat av: rubionomore

Ja, det är B-M Cox som gjort den låten. De enda låtar jag inte vet vem som ligger bakom är de tre bonuslåtarna på den version jag köpte, då de inte står med i texthäftet.

2008-10-01 @ 15:37:39
Postat av: Sebb

Längtar till den nya plattan! Magic är så bra! Men skönaste plattan sen Better Days är nog detta..

2008-10-09 @ 23:38:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0