Vart tog de vägen? (Episod 1)

En sak jag ofta funderar över, särskilt när jag då och då organiserar bland min ganska stora skivsamling, är vad som hände med en massa olika artister som jag genom året gillat eller rent av älskat. Vissa släpper 3-4-5 skivor för att sedan bara gå upp i rök medan andra bara släpper en riktigt grym platta och sedan inte ett livstecken. Samtidigt som alla skivbolag i världen säkert letar efter nästa halvbegåvning med vocoder och catchiga refränger så finns det ju uppenbarligen sådana som faktiskt borde få en chans till. Denna blogg skapades delvis för att hylla och lyfta fram det förflutna också och just idag ger jag lite solsken på de som bara fallit i glömska.

image26


Silk inledde med klassikern Freak Me och plattan Lose Control och släppte sedan ett gäng skivor av skiftande kvalitet. Häromåret sades ett par av medlemmarna ha startat en ny "supergrupp" (nåja) tillsammans med bl a medlemmar ur Blackstreet och Az Yet. Men av detta projekt har man heller inte hört något på ett bra tag. Så jag ser det vädligt befogat att undra var de här snubbarna är. När Silk var som bäst gjorde de smörsoul som rörde vid himlen. Så här kunde det låta när de sjöng om det klassiska temat, killar som varnar tjejen för hennes kompisars ondskefulla intentioner:

Silk - Baby Check Your Friend



image27

Dave Hollister var den bäste sångare som någonsin var medlem i Teddy Rileys ambitiösa projekt Blackstreet. Han var också en av de mer kortlivade och försvann ut redan efter första plattan. Detta satte dock inte stopp för killen som är kusin till Jodeci-bröderna K-ci & Jojo Hailey. Istället släppte han på egen hand inte mindre än fem skivor. De två första var stundtals riktigt, riktigt bra.

Från första plattan fanns framförallt en låt som jag fastnade för redan från början och som än idag är så bra att den tål att spelas igen och igen. Låten heter My Favourite Girl och mannen bakom den är P Diddys låtskrivarpartner Stevie J. Dilemmat är att den även fanns med som remixad bonuslåt i slutet av plattan, då signerad Tim & Bob. Och nu hade jag bara tänkt posta en låt per artist här men jag kan helt enkelt inte avgöra vilken version som är bäst så här har ni båda:

Dave Hollister - My Favourite Girl

Dave Hollister - I'm Sorry (My Favourite Girl Remix)




image28

En kille nästan ingen verkar ha hört talas om är Sam Salter. Och inget konstigt med det egentligen. Sam släppte sin debutskiva 1997 och fick sedan se uppföljaren skjutas upp ett antal gånger innan den plötsligt bara togs bort från release-schemat och en del av låtarna gavs istället bort till bl a Boyz II Men och Sisqo.

Sams första skiva var av sådan art att jag där och då tyckte det var bland det bästa jag hört. Och även om åren fått mig att tona ned den åsikten något så kvarstår faktumet att jag kan spela igenom skivan utan särskilt många skipp. Framförallt imponerar balladerna, som är av den sort Babyface brukade ha patent på. Och en kul parentes är att killen som alla vill jobba med år 2008, Tricky Stewart, är mannen bakom det mesta på Sam Salters debutskiva It's On Tonight.

Efter att i flera år ägnat sig åt att skriva och köra åt andra dök det förra året efter många år i tystnad upp ett par låtar på nätet och det ryktas om att Sam Salter äntligen kommer att släppa nyt material och att skivan ifråga ska heta Strictly For Da Bedroom. Och även om det är extremt töntigt att det här årtusendet använda "Da" istället för "The" i titlar så hoppas jag och tror på Sam Salter. Låten jag valt är från skivan som aldrig kom, Little Black Book.

Sam Salter - Your Side Of The Bed

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0