Mer nytt från Usher och bara en vecka kvar till release för Here I Stand

image32

Jag brukade tycka att Will.i.am var en talanglös nolla som bara gjorde värdelös middle of the road-poppig hiphop tillsammans med sina lika obegåvade kamrater i Black Eyed Peas. När allt fler av världens stora hiphop- och R&B-artister började blicka åt Will.i.am för hjälp såg jag förskräckt framför mig hur radion skulle svämmas över av ännu mer skitnödiga ursäkter till bra musik.

Men jag erkänner att min oro till stor del var obefogad. Will har de sista åren gjort bra musik åt Ciara, Nas, The Game, BNTH, Chris Brown och Estelle. Han har dessutom hunnit med att göra en ny soloplatta som iallafall stundtals visar upp en genialisk sida hos honom.

Varför jag nu skriver en massa rader om Will.i.am är för att han ligger bakom en av de mer självklara låtarna på Here I Stand, What's Your Name?. Egentligen balanserar låten stundtals mellan vad som är briljant R&B och vad som är banal och ganska cheesy pop-R&B. Men den drygt fyra minuter långa låten lyckas faktiskt hålla sig på rätt sida och sticker på alla sätt ut bland resten av materialet på Ushers nya album. Jag kan tänka mig att den här låten kan komma att släppas som singel i ett senare skede, dock i konkurrens med en rad andra låtar på Here I Stand, som också är potentiella billboardettor.

En låt som kanske inte skriker hitsingel men som är så sjukt snygg och välproducerad att jag bara måste nämna den är What's a Man To Do. Norska demonerna Stargate har kört på repeat ett tag nu men de två låtar de bidrar med på Ushers skiva är av den sorten som verkligen får en att åter igen erkänna deras storhet som låtskrivare och producenter. Samtidigt har Usher för varje skiva utvecklats väldigt mycket som sångare och jag ser utan tvekan Usher som en av världens stora sångare idag när det handlar om att sjunga om hjärta och smärta. Med alla storslagna, överproducerade pophits är det lät att missa att Usher verkligen kan sjunga. På What's a Man To Do får han visa upp delar av det registret och därför får man bara inte missa den här låten.

Usher Ft Will.i.am - What's your name?

Usher - What's a man to do



Kommentarer
Postat av: Anonym

http://sallskapsresan.blogg.se
En ny reseblogg! Gå gärna in och kolla och tipsa era vänner :)

2008-05-20 @ 23:47:48
URL: http://sallskapsresan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0