Vart tog de vägen? Del 2

Jag har rotat lite i arkiven och hittat några artister som är mer eller mindre spårlöst försvunna artister från förr.


Först ut är Total, de tre tjejerna som var signade till Bad Boy och som gjorde ett par uppmärksammade hits ihop med självaste Biggie. De släppte två skivor och båda sålde skapligt. Förutom att jobba ihop med Biggie hann Total också med att lägga refrängen i LL Cool J:s jättehit Loungin' ( Who do u luv). Men efter millenniumskiftet slutar alla spår efter tjejtrion som kanske inte gjorde några klassiska album, men dock ett gäng riktigt bra låtar. Min personliga favorit är förmodligen den här, If You Want Me, från 1998. På låten medverkar också Mase, som ju var alla R&B-artisters favoritgästrappare innan han förvandlades till "Pastor Mase".

Total Ft Mase - If You Want Me



En kille som dök upp i slutet av nittiotalet och hann släppa att par ojämna men lovande album, var Chico DeBarge. Han var lillebror till medlemmarna i åttiotalsstorheterna DeBarge. Till att börja med var Chico signad till samma Motown som sina brorsor men det sista han släppte var albumet Free som han släptte via independent-bolaget Koch. Nåja, det var 5 år sedan och sedan dess har vi inte fått så mycket som ett livstecken från Chico DeBarge, som för övrigt ofta jobbade ihop med Joe. Tydligen har Chico DeBarge, som tidigare bl a suttit i fängelse i drygt 10 år, ganska nyligen åkt fast i nån rutinkontroll med "illegala droger" men har sedan dess synts i Joes senaste musikvideo så jag antar att det inte var något större. Låten jag valt kommer från soundtracket till en obskyr nittiotalsrulle som heter "Hav Plenty" och den är skriven av just Joe.

Chico DeBarge - Any Other Night




En grupp som verkligen gör skäl för epitetet One Hit Wonder är duon Ruff Endz. De dök upp från ingenstans sommaren 2000 och gjorde det årets svängigaste låt, No More. I min bok är det en av det tidiga 00-talets favoritlåtar. Till på köpet lyckades grabbarna släppa en skiva som motsvarade alla förväntningar, ja t.o.m överträffade dem. Jag vill minnas att jag nästan spelade sönder skivan Love Crimes och att den var välfylld med riktigt bra låtar. Till skillnad från många av dagens artister kunde de dessutom sjunga, riktigt bra. De släppte sedan en skiva till, betydligt sämre och en rejäl flopp. För ett par år sedan släppte ena halvan av duon, David Chance, en soloplatta vid namn Unplugged, som jag lyckades komma över och som lät helt OK faktiskt. Enligt Wikipedia befinner sig Ruff Endz i studion just nu och spelar in ett tredje album, men så står det ju väldigt ofta på Wikipedia utan att man någonsin får höra något resultat av det hela så vi får väl vänta och se.

Ruff Endz - No More

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0