R.L Huggar



Minns någon R&B-gruppen Next? Ingen kan ju iallafall ha glömt deras mest kända bidrag till musikhistorien, Wifey och Too Close, där jag för övrigt rankar den förstnämnda som en av de 10-20 bästa låtarna som släptts på den här sidan av år 2000.

I vilket fall så var R.L frontman i bandet och även den som skrev en stor del av låtarna tillsammans med Naughty By Natures Kay Gee. För några år sedan försökte sig R.L på att göra solokarriär men albumet RLements vågar jag nästan lova att ingen minns, för det gjorde inga större avtryck på omvärlden. Undertecknad vill dock minnas att det fanns ett par riktiga pärlor även där. R.L är en hyfsad sångare och en riktigt duktig låtskrivare och efter att Next försvunnit ut i det obskyra så har han fortsatt att skriva åt andra samt spela in egna låtar på löpande band. Dessutom har han körat en del bakom andra. T ex hörs han flitigt på Keith Sweats nya platta. Jag tror att jag sitter på ca 30 låtar med R.L som läckt de senaste två-tre åren och som hållit ganska skiftande kvalitet. Ibland har det låtit bra men ännu oftare har det känts som att något har saknats, kanske en magisk touch av någon riktigt tung producent.

De senaste släppen är inga undantag och även om jag hör potentialen i dem skulle jag önska att de fick chansen att hamna hos en producent som kunde få ut mer av dem. Men R.L visar ändå att potentialen finns där och att han verkligen förtjänar en andra chans i branschen. För ett par år sedan ryktades det om att han och Next var på väg till G Unit men i skrivande stund verkar det som om han inte sitter med något direkt kontrakt och att bandet Next är historia. R.L jobbar för närvarande mycket som låtskrivare ihop med folk som Knightwritaz och Platinum Brothers. Så vi får väl se vad framtiden ger. Här är några av de låtar som dykt upp på nätet på senare tid:

R.L - Nervous

R.L - So Sorry

R.L - A Million Miles


Kommentarer
Postat av: Frank Dux

Du har länkat fel till låtarna här.

2008-07-13 @ 22:06:33
URL: http://www.wifebeaterlove.se
Postat av: Rubionomore

Oj, shit!

Tack för upplysningen och nu ska det stämma.

2008-07-13 @ 22:52:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0