Världens bästa R&B-remixer topp 25 - Del 1, nr 25-21

Inspirerad av en annan svensk R&B-blogg, Royal R&B, tänkte jag börja göra lite presentationer av mina personliga favoriter i topplisteformat. Först ut har jag valt att lägga fokus på R&B-låtar i remixversioner. Kriterierna för att komma med på min lista är att låten verkligen är remixad och inte bara att man lagt på en rap-vers på originalet. Så hur bra Tell Me med Bobby Valentino än är med Lil Waynes gästrap tillagd så har den ingen chans att komma med på min lista. Självfallet kan jag ha missat låtar som egentligen borde varit med. Självfallet har jag också tvingats välja bort låtar som är riktigt bra till förmån för sådana som jag tycker är ännu bättre. Tidsmässigt handlar det om musik från tidigt 90-tal och fram till dagens datum, fast fokus ligger nog mer på detta årtusendet.

Nummer 25: Mary J Blige Ft P Diddy - No More Drama (Remix)



Nog för att originallåten är bra som den är, men remixen har en vassare produktion och var för mig låten som en gång för alla dödade myten om att Mary J Blige bara är bra när hon har ett krossat hjärta. P Diddy må vara en högst medioker rappare, men inte hans klarar dra ned betyget för denna underbara låt. Den svängde för 7 år sedan och den svänger fortfarande.

Mary J Blige Ft P Diddy - No More Drama (Bad Boy/Yellow Man remix)


Nummer 24: Joe Ft Mystikal - Stutter (Double Take Remix)



Den här låten var Joes första och hittills enda Billboard-etta. En bra låt finjusterades lite och fick ett lite studsigare beat, samt gästades av det tidiga 200-talets stora dansgolvsvältar-rappare, Mystikal. Joe har sällan lyckats när han gått ifrån sängkammarballaderna men här fick han verkligen till det. Det räcker för att jag ska tycka att detta är en av de 24 bästa R&B-remixerna någonsin.

Joe Ft Mystikal - Stutter (Double Take Remix)


Nummer 23: Ginuwine - There It Is (Rhythm Radio Mix)



Ginuwine var som bäst när han jobbade med Timbaland. 2001 års skiva The Life innebar slutet för deras gemensamma karriär, men trots att Timbaland bara hade en låt med på den skivan så lyckades Ginuwine på något sätt hålla stilen genom hela albumet. Ett av skivans bästa spår, och första singeln, hette There It Is (Shit For Nothin') och när låten dessutom fick ett uptempo-beat så blev den helt klockren och även om jag idag faktiskt föredrar den lite lugnare albumversionen så tycker jag fortfarande att remixen är helt OK och en låt värd att hamna på 23:e plats i nedräkningen.

Ginuwine - There It Is (Rhythm Radio Mix)


Nummer 22: R Kelly - Ignition (Remix)



Det kan tyckas vara en låg placering för den här moderna klassikern, och kanske jag påverkats av att låten fullständigt tjatats sönder sedan man hörde den första gången. Men faktum kvarstår, det är en bra låt och den ska definitivt vara med på en sådan här lista. Jag minns när man första gången hörde originallåten och man fick en 10 sekunders preview på remixen i slutet och man ville bara höra mer. Det fick man göra så småningom och Ignition (Remix) fyller fortfarande dansgolven när DJ:n har den goda smaken att spela den.

En annan sak; Om inte R Kelly gjort denna remix, så hade förmodligen aldrig Usher och Jermaine Dupri fått inspiration till att göra en upphottad version av Confessions, som sedermera kom att toppa Billboard. Den remixen är så inspirerad av Kellz och Ignition att han borde få betalt för det hela.

R Kelly - Ignition (Remix)



Nummer 21: Destiny's Child - Cater 2 U (Scott Storch Remix)



De två kanske bästa låtar Destiny's Child någonsin gjort, Say My Name och Cater 2 U, har båda producerats av Rodney Jerkins. Men den senare låten blev nästan bättre när den vanligtvis ganska medelmåttige Scott Storch lägger ett beat som framhäver låten på ett nytt sätt. Det enda som drar ned betyget är gitarr-solot i slutet som låter helt malplacerat. I övrigt är låten helt felfri.

Destiny's Child - Cater 2 U (Scott Storch Remix)









Kommentarer
Postat av: MAG

DaMN!! Detta blir kul o följa.

Inte mycket o säga om de fem första. Strålande!

2008-08-24 @ 12:45:16
URL: http://dj-mag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0