Världens bästa R&B-remixer - Del 5, Nummer 5-1

Nummer 5: R Kelly Ft Ron Isley - Down Low (Live To Regret It/Blame It On The Mo Mix)



R Kelly och Ron Isley har tillsammans gjort en hel del låtar, och allt som oftast har temat varit otrohet i någon form. Och det var här det började. Ron Isley har egentligen ingen större roll mer än att sjunga backup, men musikvideon var början på det som sedan fortsatt ge oss klassiker som Contagious och Showdown.

För R Kelly var detta början på något nytt och med den här låten gick han från en bra R&B-sångare och låtskrivare till den bäste, i mina öron. Det var här han gick från en simpel "Bump & Grind-snubbe" till en suverän storyteller.

R Kelly Ft Ron Isley - Down Low (Live To Regret It/Blame It On The Mo Mix)


Nummer 4: Usher & Beyonce Ft Lil Wayne - Love In This Club Pt II



Det här är den enda låten från 2008 som får plats på min lista över de bästa R&B-remixerna. Den kommer dock med på listan med ganska god marginal. Precis när man var nära att tröttna på Love In This Club, slog Usher till med den här remixen som fortfarande inte fått mig att tröttna. Usher har något oförtjänt fått rykte om sig som en enkel sång- och dansman som gör mainstream-hits för massorna. I själva verket är han en av världens bästa R&B-sångare och det är när tempot går ned som han får skina med sin talang. Synd bara att inte resten av skivan håller samma fantastiska kvalitet som den här låten.

Som det inte vore nog med Beyonce fick han dessutom med sig en autotunad Lil Wayne, som varken förr eller senare låtit så här grym med sin släpiga vocoder-stil.

Usher & Beyonce Ft Lil Wayne - Love In This Club Pt II


Nummer 3: Jagged Edge Ft Loon - Promise (Cool JD Remix)



Få hiphop-låtar funkar så bra att sampla till R&B-slow jams som I Need Love. I grunden är det ju en R&B-låt mer än det är en hiphop-låt. Detta insåg Jermaine Dupri och försåg Jagged Edge med ett beat och en produktion som klart överstiger den version av Promise som var med på deras JE Heartbreak-skiva. Den här låten var mitt soundtrack till en underbar sommar i början av det gär decenniet. Men den är inte bara goda minnen, utan också en helt outstanding låt och bland alla hundratals JD-remixade superlåtar så tycker jag att denna är bäst.

Jagged Edge Ft Loon - Promise (Cool JD Remix)


Nummer 2: Big Bub Ft Heavy D & Teddy Riley - Need Your Love (Teddy Riley Remix)



Big Bub var medlem i en grupp som hette Today och som släppte nån platta i början av det new jack swing-orienterade nittiotalet. I slutet av samma årtionde försökte han sig på solo-comeback och släppte en skiva som stundtals var briljant, och som nästan uteslutande hade Teddy Riley bakom spakarna. Bäst av alla låtar på den skivan var avslutande remixen på albumets förstasingel, Need Your Love. Med inslag från Rileys gamla HER och med ett uppdaterat NJS-beat är detta en låt som än idag får mig på vädligt gott humör och som trots att den slitits med tiden, håller så bra att den är näst bäst, någonsin.

Big Bub Ft Heavy D & Teddy Riley - Need Your Love (Teddy Riley Remix)


Nummer 1: R Kelly Ft Boo & Gotti - I Wish (To The Homies That We Lost Remix)



R Kelly är flitigt representerad på den här listan så det knappast undgå någon att jag uppskattar vad han gjort för sin genre och för mitt musikintresse de senaste 15 åren. När jag satte mig med den här listan från början så var det ett oerhört jobb att banta ned allt material till 25 låtar. Jag satt till sist med ca 40 låtar och det kändes ovärdigt att behöva sortera bort någon av dem. Men jag skulle ju ned till 25 och det gick efter viss möda. Vilken låt som är bäst handlar ofta om vilket humör man är på för stunden, vart man befinner sig i livet rent allmänt samt hur musikklimatet ser ut här och nu. Men oavsett dag, årstid eller ens årtionde så skulle jag förmodligen aldrig tvivla vad gäller vilken låt som ska hamna överst på min lista över världens bästa R&B-remixer. Lika överlägsen som "The R in R&B" är som musikskapare i modern tid, lika överlägsen är den här låten på min lista. Det är en tidlös, pompös hyllning till de som inte finns med oss i livet längre och det är en låt som så väl sammanfattar hela R Kellys karriär på ca fem och en halv minut.

R Kelly Ft Boo & Gotti - I Wish (To The Homies That We Lost Remix)








Kommentarer
Postat av: J.

Ingen Bump & Grind (Remix) på listan? :(

2008-09-14 @ 06:59:52
Postat av: Rubionomore

Det var svårt att välja bland just R Kelly-remixerna. Jag kände ett tag när jag spånade på listan att jag skulle kunna göra en bra topp 10 med bara R Kelly-låtar.

2008-09-14 @ 17:36:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0