Världens bästa R&B-remixer - del 2, nummer 20-16

Nummer 20: Christina Milian - AM To PM (Irv Gotti's Gutta Remix)



Jag kunde inte riktigt uppskatta den här låten till 100% när dess originalversion dök upp och spelades sönder i reklamradion i slutet av 2001. Den var lite i det poppigaste laget för min smak. Men i grunden kunde jag ju höra att låten hade en stark melodi och därför uppskattades det när Irv Gotti tonade ned det mest radiopoppiga med låten och ersatte med en produktion som liknar det han på den tiden brukade göra åt ex Ja Rule, fast som passade mycket bättre på en renodlad R&B-artist som Christina Milian. Det uppskattades rent av så mycket att låten fortfarande finns kvar i iPoden och då och då får gå ett varv i spellistan.

Christina Milian - AM To PM (Irv Gotti's Gutta Remix)


Nummer 19: Keith Sweat Ft Athena Cage - Nobody (Ghetto Love Remix)



Få artister om ens någon är så förknippad med 80/90-talsklassiska Slow Jams som Keith Sweat och få av hans låtar har en suck mot Nobody från hans självbetitlade album som kom 1996. Men lika mycket som jag älskade originalversionen då, lika mycket anser jag idag att den här remixen är ÄNNU bättre och ett tydligt exempel på vilken kung Keith Sweat var på att leverera. Remixen låter mer tidlös i mina öron, även om den såklart bär tydluga spår av det årtionde från vilket den härstammar. Lyssna och njut!

Keith Sweat Ft Athena Cage - Nobody (Ghetto Love Remix)


Nummer 18: Tweet Ft Ms Jade - Oops (Remix)



En av R&B-musikens bästa One Hit Wonders måste Tweet vara. Hennes första skiva, Southern Hummingbird är än idag en riktigt stark debut och det är trist att hon inte fick fortsätta skina. Snusklåten Oops kommer för alltid att vara låten vi förknippar henne med, men själv tycker jag att det är värt att slå ett slag för dess omgjorda version där Timbaland leker med den smått orientaliska ljudbild han så ofta flirtade med under den här perioden. Oops Pt 2 må vara mindre sofistikerad än sitt original, men den är iallafall en nästan lika stark låt.

Tweet Ft Ms Jade - Oops (Remix)


Nummer 17: Whitney Houston Ft Wyclef Jean - My Love Is Your Love (Wyclef mix)



Ok, det är lika bra att säga det direkt; Den här remixen är, hur bra jag än tycker den är, inte på något sätt lika bra som den låt som stått som modell för den, dvs originalversionen utan Wyclef. Men å andra sidan är det få, om ens några, av låtarna jag kommer att ha med på den här listan, som kommer att kunna mäta sig med den låten.

Den här remixen är dock tillräckligt stark för att leva sitt eget liv. Wyclef var mellan ca 1996-2000 en av de bästa i världen på att göra låtar som ligger precis mitt emellan vad som är hiphop, R&B, soul och pop. My Love..(Remix) är ett tydligt bevis på detta och jag älskar verkligen detta beat, nästan lika mycket som jag älskar låtens text och Whitneys oförstörda, otroliga stämma.

Whitney Houston Ft Wyclef Jean - My Love Is Your Love (Wyclef mix)


Nummer 16: Sade - By Your Side (Neptunes Remix)



Neptunes har aldrig riktigt tillhört mina absoluta favoritproducenter. Visst, jag gillade deras studsiga hiphop-beats i början, men med tiden tycker jag att de bara blivit sämre och sämre och idag lyfter jag inte direkt på ögonbrynen åt deras låtar längre. Men det finns undantag. För även om det är svårt att misslyckas med en i grunden helt fantastisk låt, så tycker jag faktiskt att Neptunes gjorde ett grymt jobb med att ge en av musikhistoriens behagligaste och skönaste låtar ett nytt sound och denna sparsmakat remixade version är faktiskt gåshudsbra. Skönt också att minnas tiden då en Neptunes-proddad låt inte nödvändigtvis innebar Pharrells skitnödiga falsettstämma.

Sade - By Your Side (Neptunes Remix)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0